• سلام سلامتی . . . یک گام فراتر از سلامتی
شهریور
۱۴
۱۳۹۵

سرطان و نقش تغذیه در پیشگیری از این بیماری

آیا تغذیه می تواند از ابتلا به سرطان جلوگیری کند؟
عوامل محیطی از عوامل موثر در ایجاد سرطان است. سازمان های مربوطه در زمینه کشاورزی و دامداری باید توصیه های لازم در خصوص هرچه سالم تر تحویل دادن مواد غذایی به مردم و راهکارهای لازم را بدهند. این سازمانها که چشم و گوش مردم هستند باید بررسی های لازم را انجام دهند تا سموم به گیاهان و سبزیجات و متقاعب آن به دام ها و مایحتاج مردم وارد نشود. مثلا در مواردی مشاهده شده است که نان کپک زده و یا بادام کپک زده به دام ها می دهند ، در نتیجه شیر این دام آلوده خواهد شد و افلاتوکسین که ماده ای خطرناک و سرطان زاست به وجود می آید. ما نمی توانیم غذاها را به دلیل شکی که به سمی بودن آنها داریم از بین ببریم ، مثلا اگر ما در قدیم زندگی میکردیم و همه چیز طبیعی بود شاید ۱۵۰ سال عمر میکردیم اما امروزه ۷۰ تا ۸۰ سال عمر خواهیم کرد ولی اگر غذا نخوریم هفته دیگر خواهیم مرد. پس سعی کنیم که از بین غذاهای موجود ، بهترین آنها را انتخاب کنیم.

سرطان

سرطان

چه مواد غذایی نخوریم که سرطان نگیریم؟
اولین نکته ای که باید چه در خصوص سرطان و چه در خصوص درمان سرطانها توصیه کنیم این است که اکسیدانهایی وجود دارد که از طریق غذا خوردن می تواند به بدن ما برسد. این اکسیدانها در افرادی که زیاد غذا می خورند به شدت بالا می رود. لذا از موارد مهمی که امروزه بسیار بر روی آن تاکید شده این است که کم غذا بخوریم. یعنی طبق فرمایش رسول اکرم که ۱۴ قرن پیش فرمودند که باید وقتی کمی هنوز جا مانده تا سیر شوید از سفره بلند شوید. امروزه علم تغذیه به این موضوع رسیده است که اگر کسی از تو سوال پرسید که آیا جا داری یک لقمه دیگر بخوری بگویی بله می توانم ، در این زمان باید به غذا خوردن خاتمه داد. دوم اینکه ثابت شده است غذاهای پر نمک ، غذاهای پر شکر و غذاهای دودی با سرطان ارتباط مستقیمی دارند. بر اساس مطالعات به این نتیجه دسیدند که در دود زغال سموم زیادی وجود دارند ، یا مثلا می خواهید کباب درست کنید خواهشا بر روی زغال نباشد . در درجه اول بهترین نوع اجاق ، اجاق برقی است و بعد در درجه دوم اجاق گاز مناسب تر است. در مورد مواد نگهدارنده که به مواد غذایی می زنند یادم باشد که بر اساس استانداردهای لازم برای انسان ضرری ندارد ، اما برای میکروبها ضرر دارد و جلوی رشد آنها را میگیرد ، در واقع این ساده انگاری بیش نیست ، زیرا با کمی تفکر می توان متوجه شد که چطور میکروبها را میکشد ولی برای انسان ضرری ندارد!!!! پس خودمان را گول نزنیم و کمتر مصرف کنیم.

در مورد غذاهای مانده می توان پنیر را نام برد که بیش از ۲ ماه در آب نمک نگه می دارند ، در پنیر کهنه ماده ای به نام تیرامین بالا می رود ، این مورد هم می تواند ایجاد سردرد کند و هم احتمال سرطان را بالا ببرد. تا جایی که می توانیم سبزی ، میوه در حد کمی بخریم و همچنین غذا را به اندازه بپزیم که اضافه نیاید . مثلا از بین سبزی های مانده چندتایی سالم پیدا کنیم و بخوریم اشتباه است زیرا احتمال وجود نیتروزامین ها زیاد خواهد بود. برای خوردن چای از ظروف یکبار مصرف استفاده نشود. سیب زمینی سبز باید کامل پوست کنده شود و کاملا سبزی آن گرفته شود زیرا در آن سولانین وجود دارد و در دراز مدت تاثیر گذار خواهد بود. سر پیازهایی که جوانه می زنند اصلا نباید گرفت زیرا بسیار مقوی و با ارزش است. در مورد خیار بهتر است از بوته ای استفاده کنیم زیرا پوست خیار گلخانه ای به دلیل سموم موجود در آن قابل خوردن نیست.

آبلیمو ، رب ، روغن های صنعتی که می گویند پارافین هستند را ما نزدیک به ۳۰ سال است که استفاده میکنیم. آیا باید تازه متوجه شوند که اینها برای مردم ضرر دارد؟
کار خوبی که وزارت بهداشت اخیرا انجام می دهد این است که لیستی از شرکتهایی که استانداردها را رعایت نمی کنند می دهد و می گوید که از این برند ها خرید نکنید. این که من نوعی از این برند خرید نکنم ، یکی از راههای مقابله با این گونه تقلب هاست . این که ما فکر کنیم کلیه آبلیموها ، رب ها و . . . مشکل دارند اشتباه است. در مورد پارافین ۲ نوع وجود دارد یکی صنعتی و یکی قابل استفاده در مواد غذایی. پارافینی که در صنایع غذایی موجود است قابل جذب در دستگاه گوارش نیست. در مورد سیب، این از قدیم رواج داشته که پارافین روغن جامد را روی پوست سیب می زدند تا ماهها در سردخانه بماند ، وظیفه ما این است ، موقعی که میوه و سبزی میخریم باید آنها را با آب و مایع ظرفشویی بشوییم.

آیا مصرف روغن کنجد بطور مداوم برای سلامتی ضرری دارد؟
هر ماده غذایی هرچقدر هم که سالم و مفید باشد بازهم ضررهای خودش را دارد. باید تنوع را رعایت کنیم. مثلا اگر یک هفته روغن زیتون خوردیم هفته دیگر باید روغن کنجد بخوریم. می توان بعد آن یک شیشه روغن کانولا ، یا روغن ذرت و یا روغن سبوس و . . . را استفاده نمود.

آیا خوردن گوجه فرنگی برای خانم باردار مشکل دارد؟
هیچ مشکلی ندارد و بسیار هم با ارزش است. ویتامین ث درجه ۱ ، پتاسیم فوق العاده ای دارد و به سلامتی همه ، از جمله خانم باردار کمک میکند.


در دوران بارداری ماهی مصرف کنیم یا خیر؟ اگر بله ، چه نوع ماهی؟

ماهی های شکارچی مثل کوسه ، تن ، نیزه ماهی و شیر ماهی را فقط هفته ای ۱ بار بیشتر مصرف نکنند. بقیه ماهی ها بخصوص ماهی های گیاه خوار مثل کپور ، قزل آلا ، سنگ سر و کفال را می توانند با خیال راحت ۲ بار در هفته مصرف کنند.

سرطان

سرطان

آیا می توانیم گوجه فرنگی را خشک کنیم تا در زمستان استفاده کنیم؟
وقتی یک گیاهی یا ماده غذایی خشک می شود ممکن است کپک بزند . اگر انقدر تجهیزات خوبی دارید یا متد خوبی دارید و از آفتاب برای خشک کردن استفاده میکنید عالی است. باید ورقه های گوجه فرنگی نازک باشد و چند بار پشت و رو کرد تا کپک نزند. گوجه فرنگی خشک شده ویتامین ث ندارد و اسید فولیک کمتری دارد ولی بودنش از نبودنش در زمستان بهتر است.

آیا روغن کنجد و یا روغن های سالم دیگر برای سرخ کردن مناسب هستند؟
اصولا سرخ کردن پروسه خوبی نیست ، چه با روغن جامد حیوانی و چه با روغن جامد گیاهی . ما پیشنهاد میکنیم که فصلی یک بار غذای سرخ کردنی خورده شود. با سرخ کردن غذا مواد سمی به نام آکرولئین ها تولید می شود. ثابت شده است که این موارد با سرطان رابطه مستقیم دارد. اگر میخواهیم غذایی را سرخ کنیم با مایع مخصوص سرخ کردنی این کار را انجام دهیم. روغن مخصوص سرخ کردنی حاوی چند نوع روغن گیاهی است که با هم مخلوط شده است و مخصوص سرخ کردن می باشد. روغن کنجد و روغن زیتون حرارت بالا راتحمل میکنند ، اما حیف است که این مواد آنتی اکسیدان را با سرخ کردن از بین ببریم.

من به دلیل مشغله کاری مجبورم که غذا را بپزم و در داخل فریزر قرار دهم. لطفا مناسب ترین روش نگهداری غذا را توضیح دهید؟
تا جایی که می توانیم بهتر است که غذا را تازه مصرف کنیم. اگر مواد اولیه یک غذا به صورت خام در فریزر بسته بندی شود مشکلی ندارد مثلا: هویج خام ، اسفناج خرد شده و . . .. اما اگر غذایی را پختیم و بعد بسته بندی کنیم مشکل ساز شده و درصد نیتروزامین بالا می رود. می توانیم مواد اولیه غذا را به مدت ۲ تا ۶ ماه در فریزر نگهداری کنیم زیرا بعد از این مدت کیفیت غذا افت خواهد کرد. اگر نمی توانیم روزی غذای تازه بپزیم خوردن نان و پنیر و خیار و گوجه کار بهتری است.

وقتی آبغوره درست میکنیم بعد از مدتی کپک میزد . آیا خوردن آن ضرر دارد؟
در کتابهای مرجع به این صورت آمده است ، کپک هایی که در محیط مایع به وجود می آید سموم زیادی تولید نمی کنند اما ارزش غذایی آن ماده به شدت افت پیدا میکند. کاهش ویتامین ث و افزایش مواد زائد را به دنبال دارد. برای جلوگیری از کپک زدن آبغوره و آبلیمو بهتر است کمی روغن زیتون روی آن بریزیم و در آن هم محکم ببندیم زیرا ویتامین ث بسیار فرار است.

پاسخ ها:
دکتر احمد درستی ( متخصص تغذیه و رژیم درمانی)


لینک دوستان:

فروشگاه تنظیم کالا
فیس بوک
واچ لایو

      مطالب مرتبط

درباره نویسنده: مرضیه حاجی آقابزرگی

کارشناس بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان

فرستادن دیدگاه

پلی کلینیک تخصصی سلام سلامتی

 

آخرین اخبار پزشکی

یک متخصص کودکان با اشاره به مهم‌ترین علل شب ادراری در کودکان،بر لزوم توجه بیشتر والدین و ممانعت از سرزنش فرزندان تاکید کرد. . .
طبع بادمجان گرم و خشک است بنابراین برای کسانی که طبع سرد دارند مناسب است و گرم مزاجان بهتر است خصوصا در آب و هوای گرم کمتر از بادمجان استفاده کنند . . .
سرطان تیروئید در اثر رشد سلول‌های غیرطبیعی در غده‌ی تیروئید ایجاد می‌شود و در زنان شایع‌تر از مردان است. . .
با توجه به افزایش قیمت گوشت مرغ و دام، بسیاری از مردم به خوردن دل و جگر مرغ که غذایی خوشمزه است، رو آورده اند. اما آیا مصرف دل و جگر مرغ سلامتی افراد را با مشکل مواجه می ‌کند؟
ترکیب مواد تشکیل دهنده که از گوارش سریع و کند برخودار هستند، ایده خوبی نیست. این شرایط می تواند تخمیر مواد غذایی در معده را به همراه داشته باشد که ممکن است کل بدن را مسموم سازد. . .
در حالی که سالم نگه داشتن موها برای خود وظیفه ای مستقل است، تمرکز روی رشد موها می تواند سخت تر باشد. . .
بسیاری از نشانه های پارکینسون در نتیجه از دست دادن سلول های عصبی که یک پیام رسان شیمیایی به نام دوپامین را در مغز تولید می کنند، شکل می گیرند. . .
رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت گفت : در حال حاضر 4 بیماری غیر واگیر اصلی که بیشترین بار بیماری را به خود اختصاص داده اند . . .
تحقیقات نشان می‌دهد نوعی گیاه قادر است سنگ کلیه و کیسه صفرا را در عرض چند روز از بین ببرد. . .
بسیاری از روان‌شناسان معتقدند که ضریب هوشی به تنهایی تمام توانایی‌ها و ظرفیت هوشی انسان را بازگو نمی‌کند. در عوض هوش هیجانی و توانایی بروز احساسات نقش بسیار مهم‌تری در موفقیت‌های زندگی دارد. . .

موضوعات

رپورتاژ آگهی

تاپ لینک 1

تاپ لینک 2

تاپ لینک 3

تاپ لینک 4

تاپ لینک 5

تاپ لینک 6

آمار سایت

  • 339
  • 5,536
  • 45,852
  • 186,200
  • 1,379,719

. . . . تبلیغات . . . .

مارا دنبال کنید

آرشیو ماهانه

اسکرول بار

ابزار هدایت به بالای صفحه

ابزار وبلاگ

ابزار وبمستر